Fula fiskar på Facebook

Håller Facebook på att självdö?

Att Facebook har etablerat sin position som nätverksbyggare, anslagstavla, nyhetskanal och reklamkanal kan vi väl alla vara överens om. Facebook har personlig betydelse för väldigt många, men är också en mycket viktig kanal för ett oräkneligt antal företag.

Tyvärr kan vi alla vara överens om ytterligare en sak vad gäller Facebook: deras support är helt undermålig! Finns den ens?

Det är en helt orimlig maktposition de besitter då vi numer är så väldigt många som skulle få det väldigt svårt att klara oss utan Facebook. Samtidigt bygger ju Facebook på att ”alla” ska vara med. Om en stor del av användarna inte längre kan logga in, vad händer då? Då blir Facebook som en kyrkogård med inaktiva personliga sidor och företagssidor.

Håller Facebook på att självdö?

Du har säkert flera vänner som varit med om att få sitt konto hackat och det framstår väl inte som så svårt att reda ut detta genom att byta lösenord. Men för en del får detta orimliga proportioner då de går in i en loop av tämligen förvirrande instruktioner från Facebook, försöker göra allt som de ska, men instruktionerna fungerar inte som det var tänkt och så fastnar alltihop? Varpå de startar ett nytt, privat Facebook-konto.

Det där är jobbigt nog om du bara är privatperson, men om du dessutom har ett företag så innebär det att en stor del av din praktiska kontaktyta mot en del av ditt affärsnätverk just försvann. Inte nog med det, jag genomlider just nu hur en av våra kunder som precis varit med om detta, inte går att lägga till som administratör på sitt eget företags sida. Jag har bjudit in denne två gånger, men hen får ingen inbjudan!

Hade nu Facebook varit ett normalt företag så hade man bara ringt supporten och fått detta fixat.

De flaggar för tvåfaktorsautentisering…

Nej, inte tvåfaktorsautentisering också!

Som om det inte vore nog med alla dessa hackade konton, så gör Facebook det allt krångligare att logga in och flaggar nu för att det snart bara kommer att vara tvåfaktorsautentisering som gäller.

Det låter väl ganska bra, som ett steg mot högre säkerhet, men inte för mig. Jag har tvåfaktorsautentisering sedan ett par år, valde dumt nog att sköta detta via appen Duo Mobile, men sedan min iPhone dog, sprack autentiseringskedjan. Jag kan inte på nytt få in Facebook i min autentiseringsapp. Tro mig, jag har lusläst alla instruktioner jag hittar, men det går alltså inte. Och nej, har man väl en gång valt en app som metod för tvåfaktorsautentisering, så kommer Facebook aldrig mer att skicka någon kod som sms. Trots att jag kontaktat Facebooks support har jag inte fått minsta antydan till svar.

Hackare och spammare har fortfarande fritt blås in på Facebook verkar det som?

Fula fiskar på Facebook

Samtidigt som vi är många som kämpar för att kunna logga in på våra egna konton, så lyckas Facebook ändå inte stänga ut just de som ska verkligen ska stängas ut: hackare och spammare.

Hackarna har jag ingen aning om hur man ska komma åt, men vad gäller spammarna så vore ju en ganska enkel åtgärd att åtminstone radera och blockera spammarnas konton när någon anmäler dem.

Jag vet inte hur många spammare jag anmält genom åren och min gissning är att max 30 procent av dessa har åkt ut från Facebook, för det vanliga beskedet jag får är att de inte tagit bort kontot. Trots att det är helt solklart att det är en bedragare som skapat kontot. Hur kan jag vara så väldigt mycket bättre på att identifiera ett falsk konto än personer som jobbar med detta hela dagarna?

Det händer förstås också i USA

KSL-TV är en tv-kanal i Salt Lake City, Utah, USA, som hör till NBC. Ja så klart kopplade till sin kyrka, men det här inslaget från 8 december 2022 är intressant.

Företag, myndigheter och organisationer sitter i en rävsax

Väldigt många företag (främst de som säljer till konsument), myndigheter och organisationer har idag Facebook som en av de viktigaste kanalerna för att snabbt nå ut till sin målgrupp med information. Till exempel polisen använder ju sociala medier dels för omvärldsbevakning, men också för att själva nå ut med sina budskap.

Att det är många yngre som inte är med på Facebook vet vi, men frågan är om det inte nästan ingår att vara med på Facebook ju mer vuxen man blir? Ska man hålla sig á jour med vad som händer i ens kommun, på lokala restaurangerna eller i sportklubben så är det ofta Facebook som gäller.

Det vore helt rimligt att Facebook hade en bra, svensk support som det är lätt att komma i kontakt med. Hade det här varit en tjänst vi betalade för via faktura hade det vara enklare att kräva det, men nu betalar vi ”bara genom att de säljer information om oss till annonsörer…” Svårt att ställa krav då.

Blir det bättre om Facebook börjar ta betalt?

Jaha, då kanske man kan tänka att en lösning vore om Facebook började ta betalt, men med tanke på hur uselt mycket skötts hittills, så ska man nog inte ha för höga förhoppningar nu när de börjat testa att låta användare betala för att bli verifierade.

Från Nyheter24:

”Tjänsten, som är ett frivilligt tillägg och kallas Meta Verified, innebär att man efter att ha verifierat sitt konto med hjälp av en identitetshandling får en blå verifieringssymbol på sitt konto.
”Den här nya funktionen handlar om att stärka tillförlitligheten och säkerheten på våra plattformar”, skriver Zuckerberg.
Kostnaden för tillägget kommer att ligga på 11,99 dollar i månaden för den som betalar via webben eller 14,99 dollar via Apples operativsystem Ios. Det motsvarar ungefär 125 respektive 155 kronor i månaden.”

Tydligen måste man betala både för att använda Facebook på webben och från sin iPhone eller iPad, redan där känns det lätt orimligt. Skulle jag alltså behöva betala 280 kronor per månad för att använda Facebook både på min dator och min iPhone? Undrar om jag sen dessutom behöver betala 155 kr till för min iPad, eller om den ingår i ”iOS-avgiften”?

Vad kan vi göra för att skapa bättre redundans i digitala kanaler?

Hur ska man bli lugn när Facebook känns allt mer osäkert?

För att anknyta till rubriken: någonstans går gränsen för att Facebook kommer att tappa sitt värde om det till sist blir så att knappt ingen lyckas logga in där. Om det nu går så illa att allt fler får bita i det sura äpplet och inse att de inte kommer åt sitt konto på Facebook, kan man förebygga och förbättra läget på något sätt?

Ett första steg är att följa den regel som jag envist tjatat om i flera år: se till att alltid ha minst två personer som har full administratörsbehörighet till din företagssida på Facebook. För om en av dessa blir utslängd från Facebook, kan åtminstone den som är kvar agera. En första åtgärd är då att direkt lägga till en annan person. Det ska alltså ALLTID vara minst två som är administratörer.

Det finns inget som kan ersätta Facebook fullt ut, men man kan i alla fall lägga tid på att bygga nätverk på Linkedin och se till att man har en aktuell hemsida.

Linkedin kan inte ersätta Facebook vad gäller att nätverka med vänner eller att kunna få (ofta lokal) information från myndigheter, företag och grupper, men Linkedin fungerar allt bättre för professionellt nätverkande. Det gäller både företag, företagare och anställda. Idag är det roligt att gå in på Linkedin, det tyckte jag inte att det var för tio år sedan.

Hemsidan är ett av få ställen där du själv har kontroll över informationen. Du kan presentera den i den form du vill, du kan ändra, ta bort, lägga till… Det finns ingen annan som ständigt skickar in ett flöde från annonsörer, utan hemsidan är bara din eller ditt företags egna arena.

Jag ser en stor fara i att som företag förlita sig enbart på att synas i sociala medier, för som sagt, vad gör man då den dag man helt otippat inte längre kan logga in på sitt konto?

Dags för EU att ställa krav på Facebook om support?

EU som ändå försöker hålla koll på bland annat sociala medier-företag, borde intressera sig också för tillgången till support. Någon som vet vart man vänder sig för att få den bollen i rullning?

Jag tror att vi är flera som använder Facebook professionellt som är intresserade av att Facebooks support förbättras. Eller, ha ha, det där lät ju som att det finns en support att förbättra, men det lilla man märker av supporten idag är ju så litet att det inte går att kalla för support.

Det vi vill är ju helt enkelt att det ska finnas en support som det är enkelt att komma i kontakt med och som faktiskt bryr sig om att lösa problem som uppstår.

Dela med dina vänner