Det känns otroligt, men är sant: den 26 november 1992 startade vi vårt företag i Växjö och den 26 november 2022 har vi därmed haft företag i 30 år! Sedan 2000 på Gotland. Okej, vi har hunnit heta lite olika saker, men vi har haft samma organisationsnummer i 30 år.
Hur sammanfattar man 30 år i ett blogginlägg? Det känns nästan övermäktigt innan jag ens har försökt, men det känns också som att det borde göras.
Först var det DesktopSkolan
Från allra första början, när vi hette ”Rakt På Sak – marknadskommunikation” trodde vi nog att vi skulle syssla med reklam, men efter ett år blev inriktningen att vi producerade och sålde vårt läromedel DesktopSkolan till gymnasier, folkhögskolor, komvux och yrkesutbildningar över hela landet. Programmet Pagemaker och grundläggande typografi och layout var vad vi hjälpte lärare att lära ut.
Vi tryckte böcker on-demand och hade max tio böcker i lager. Vår leverantör AllKopia i Växjö var rysligt snabba att trycka. En gång råkade de trycka för många, då sa de inget utan väntade ivrigt på att vi skulle beställa av just den boken och när vi gjorde det hade vi till vår stora förvåning böckerna levererade på 20 minuter! Jag glömmer inte den nöjda minen på killen som körde ut dem.
1998 blev läromedlet uppköpt av Gleerups förlag och därmed var det dags att fungera som reklambyrå igen.
Sen tog det fart på Gotland
2000 fick vi för oss att flytta till Gotland, det blev som att börja om på ny kula med nätverk och kunder, efter att vi knappt ens hunnit komma igång i Växjö. Här hittade vi vår möjlighet att kunna leva ett härligt liv nära havet med både företagande och fritid, precis så som vi vill ha det.
Vi har jobbat med så många olika saker! Vi har marknadsplanerat, varumärkes-workshoppat, utbildat och supportat. Det har handlat om landsbygdsutveckling, olika Gotlandsutvecklingsprojekt som översiktsplanen och Varumärket Gotland. Vi har jobbat med kulturutövare, besöksnäringen och upplevelseturism, inklusive fastlandsprojekt på Seskarö, i Smedjebacken och Åre. Vi har jobbat med bygg- och entreprenadbranschen, ett socialterapeutist bykollektiv och hemtjänstföretag.
Från början hade vi nästan bara kunder på Gotland, men idag har vi också kunder på fastlandet. Fördelningen på kunder under 2022 har hittills varit 60 procent på Gotland och 40 procent på fastlandet, fast fastlandskunderna står för ungefär 80 procent av omsättningen.
Vad Åsa har gjort
Åsas styrka är att skriva texter, planera och strukturera, samt ta fram idéer för kommunikation. Hon har dessutom hjälpt en advokatfirma med research, utbildat en handfull VD:ar i Apple-prylar och sociala medier, gjort ett uppdrag för regeringen och varit extra kommunikationsstöd för Region Gotland. Hon har skrivit en väldig massa texter och artiklar för flera olika tidningar och publikationer, varav ett stort antal på engelska för Caldaro och IVT International. Hon har och har haft styrelseuppdrag i både föreningar och aktiebolag. Dessutom fotograferat att oräkneligt antal bilder…
Några axplock på speciella fotograferingar:
- Gryningsbilder vid Kärleksnästet i Fide. Övernattning ingick.
- Fotograferat flera platser på ön från helikopter.
- Suttit bakpå och bakvänd på en fyrhjuling som körde runt mig på Gotland Ring så att jag kunde fotografera.
- Fotograferat på Ösel till en satsning på SPA-resor.
- Fotograferat vid tv-inspelning av mc-tur med TV4 mitt ute i skogen.
- Fotograferat vid tv-inspelning av reseprogram för Kanal 5 samt ätit lunch med gänget på en snöklädd klint på Furillen i slutet av december.
- Fotograferat när hemvärnets insatsstyrka övade med skarpa skott och fick bl.a. springa baklänges för att få till bilderna…
- Fotograferat ett blivande brudpar till deras speciella bröllopsinbjudan – vi var både i deras hus, i flygplan och i en nöjespark.
- Fotograferat kalkbränning i novembermörkret på Hejnum hällar.
- Fotograferat uppe på ett högt loft i en lada, klättrat ner och skuttat ut från en dörröppning och hamnat rakt på Tomas Ledin och Hasse Tholin.
Vad Roine har gjort
Roine har utvecklat en intern webbplats för Destination Gotland, designat ett system för personaladministration för Hajdes, designat Almedalsguidens prisbelönta app. Den mesta tiden har dock gått till att bygga över 100 hemsidor, en del små och en del gigantiska projekt. Exempel på uppdragsgivare är operasångaren och aktivisten Rickard Söderberg, Gotlands Energi övergång till Vattenfalls grafiska profil, konsultföretaget Trivectors olika projekt, Gotlandsresors boendeverksamheter, restaurangkedjan Crêperie & Logi, industriföretaget Caldaro och massor av småföretagare och föreningar på Gotland.
Den tekniska utvecklingen
Det har hunnit hända en hel del sedan 1992. Då var det ännu inte den grafiska processen helt digitaliserad och internet var inte etablerat. Vi tror att vi gjorde vår första hemsida 1994. Då var det ”knacka html-kod”, idag är det för vår del WordPress som gäller och nu behövs också sociala medier i kommunikationen.
Till att börja med hade vi fast telefon, fax och telefonsvarare… men så kom stora, klossiga mobiltelefoner som gick på NMT-nätverk. Vi hade coola Nokia-mobiler när de var som hetast, men så kom förstås Apples iPhone 2008, vilket var ett naturligt steg för oss som använt Macdatorer från start. I början fick vi låna 100.000 kronor för att kunna köpa all datorutrustning vi behövde.
Vi skaffade StepOnes ekonomiprogram till datorn efter något år och har sedan dess skött både fakturering och bokföring digitalt. Idag använder vi Hogia Smart som är helt online.
Sen skulle man ju ha säkerhetskopior på allting och vi har hunnit gå hela vägen från disketter, SyQuest, Jaz och CD fram till att vi idag kan använda Apple’s Time Machine och olika molnlösningar.
Från början var det internet via modem, sen ADSL och visst, det fungerade oväntat bra i Kappelshamn, i alla fall när det inte var så måna turister här. Våra möjligheter att jobba hemifrån förbättrades avsevärt i samband med att vi fick bredband i Kappelshamn 2016.
Kameror är något annat som utvecklats. När vi tittar på gamla analoga bilder från gömmorna är det slående hur mycket sämre kvalitén oftast är, alltså på vanliga vardagsbilder. Men när de första digitala kamerorna kom var de ändå sämre. Fast sen tog utvecklingen fart och idag händer det ofta att vi tar bilder med iPhone 13 pro som sedan används professionellt.
Perfekt att ha jobbet hemma!
Vi har mestadels jobbat med bas i vårt hemmakontor, med undantag för ett par år då vi hade kontor i Visby. Vi gillar verkligen att ha kontoret hemma och att kunna styra våra egna arbetstider. Vi har varit lite som pionjärer både med att jobba hemifrån och att jobba sextimmarsdagar.
Det har dessutom underlättat åren då vår dotter Alice var liten, vilket jag tror att alla småbarnsföräldrar som jobbar hemifrån idag kan skriva under på. Det gjorde också att hon tidigt skolades in i hur man svarar i telefon, använder datorer och över köksbordet pratades marknadskommunikation, grafisk design och annat som lade grunden till hennes yrkesliv som vuxen.
Det har varit en ynnest att vi kunnat göra detta tillsammans, vi både lever ihop och arbetar ihop. En del tänker på det som ett problem, vi ser det mer som en möjlighet att få jobba med den vi trivs allra bäst med.
Tjusningen med att vara ett duo-företag
Vi har ibland snuddat vid tanken att anställa någon eller att expandera på något sätt, men vi har snabbt stoppat sådana idéer, för vi gillar friheten med att bara behöva ta ansvar för oss själva.
Däremot har vi förstås samarbetat med företag på Gotland och på fastlandet (Västerås, Stockholm och Gävle). Vi gillar samarbeten. Det ger nya perspektiv och energi.
Någon kanske undrar om det inte varit tråkigt att göra ”samma sak i trettio år?”, men nej, för det har inte känts som att göra samma sak. Tvärtom så har vårt yrkesområde marknadskommunikation, gjort att vi kunnat utvecklas och hela tiden lära oss nya saker inom ramen för vårt företagande.
Vi vill tacka alla våra kunder och samarbetspartners för 30 verkligt roliga och intressanta år!
Nu ser vi nyfiket fram emot att fortsätta några år till. Vi får se hur det blir, vi lär springa på många roliga projekt och uppdragsgivare även framöver.
PS. Jag har medvetet försökt undvika att skriva in namn på kunder därför att det helt enkelt inte går att plocka ut exempel rättvist. Vad gäller bilderna är de vad vi har lyckats hitta. De visar bara en liten del av allt som har hänt DS.