Är du en av alla som åkt runt och badat, fikat, ätit, kollat på konst och lyssnat på musik på Gotland under sommaren? Då kanske du också tänkt tanken att det vore kul att ha ett sommarföretag här?
Här kommer lite tips från oss som jobbat tillsammans med många gotländska turistföretagare genom åren och som i övrigt iakttagit olika strategier som framgångsrika turistföretag på Gotland jobbar efter. Ber du oss om hjälp att lägga upp en strategi så får du tillgång till vår kunskap och erfarenhet.
Du kommer att få jobba mycket!
I din dröm kanske du ser dig själv alltid ha tid att prata med glada kunder, pyssla om blommorna och leverera det lilla extra. I verkligheten ser sommaren på Gotland ofta ut så att först är det knappt några turister här, sen kommer det väldigt många och därefter kommer det jättemånga. Du kommer att få jobba häcken av dig! Planera duktigt. Se till att du har tillräckligt med personal. Sköt om hälsan.
Anställ personal tidigt!
Det är låg arbetslöshet på Gotland. Räkna inte med att det är enkelt att hitta personal. Vill du ha tag på bra personal behöver du vara ute i god tid, kanske i januari, kanske till och med redan under hösten! Särskilt kockar är en bristvara. Behöver du ta hit personal utifrån, kanske du behöver kunna ordna boende.
Liera dig med de närboende
Satsa på att bygga upp ett nätverk med dem som bor nära din verksamhet. Få dem att känna att det är ”deras ställe”. Handla gärna av lokala företag, både varor och tjänster – det skapar goodwill!
Bygg tidigt upp närvaro på internet
Med hjälp av en hemsida, Facebook och Instagram kan du redan i förberedelsefasen börja bygga ditt nätverk i sociala medier. Visa hur ni bygger om, lägg upp en bild på en hantverkare som hjälper till, berätta om sommarens program, släpp information när ni bokat in en viss artist osv. Då har du byggt upp ett nätverk, ett stöttande gäng, som står redo att dela dina inlägg på Facebook när sommaren rullar igång.
Lägg en slant på en bra grafisk profil
Du kommer att behöva skyltar, annonser, hemsida, Facebook-sida med mera och överallt kommer du vare sig du tänker till eller inte, lämna visuella spår. Se till att ta kontroll över hur du gör avtryck, vilka signaler du skickar ut. Anlita någon som kan grafisk form – det borde vara lika självklart som att du anlitar en elektriker eller rörmokare.
Gör upp strategier för marknadsföring
Om du ska vara med i vissa turistpublikationer måste du vara tidigt ute. Vill du bygga upp ett nätverk i sociala medier innan sommaren, måste du börja kanske redan i januari. Fundera över och jämför kanaler som annonsering, apptjänster och sociala medier. Appar kan vara allt från vanliga kartappar, ex Apple Maps och Google Maps, till specialiserade appar för restauranger, second hand-butiker med flera.
Planera och boka sommarens reklamaktiviteter tidigt
När sommaren väl sätter fart kommer du kanske att ha mycket lite tid till marknadsföring. Då är det bra att redan ha planerat och förberett olika aktiviteter. Annonsmallar, färdiga affischer, en bra bildsamling är exempel på sådant som du kommer att uppskatta.