Vem kontrollerar ditt företags ”digitala dörrar”?

Vem kontrollerar ditt företags ”digitala dörrar”?

Likaväl som att ni på företaget håller koll på vilka bankkort ni använder, vilka nycklar som går till vilken dörr, vilka låskoder som används eller vilket lösenord det är till ert wifi, så behöver ni också hålla koll på vilka det är som har behörigheter att logga in på de digitala tjänster ni använder.

För den delen borde ni också ta kontroll över digitala tjänster som andra använder för att informera om ert företag, om ni inte redan gjort det.

”Va! Vad kan det vara?” kanske du tänker, men även om du inte själv har gjort någon aktiv handling för att dela information om ditt företag så finns det en del digitala tjänster dit det kommer information på andra sätt.
Exempelvis plockar karttjänster från Apple eller Google upp information om ditt företag från olika register och de som besöker en restaurang kan själva lägga till den restaurangen i TripAdvisor om den inte redan finns där. Det finns fler sådana tjänster och normalt är att den som äger företaget i fråga kan gå in och ta kontroll över informationen. Gör det!

Jag skrev om detta 2019: Har du koll på era digitala tjänster på internet? Läs gärna det!

Viktigt att lämna över information om digitala konton vid försäljning

Idag blev jag påmind om hur viktigt detta är. För flera år sedan gjorde jag en inventering av ett företags digitala tjänster, alla uppgifter snyggt och prydligt samlade i ett dokument. För något år sedan bytte företaget ägare och ingen tänkte på att lämna över den här informationen. Vi jobbar inte heller med de nya ägarna, så jag hade egentligen släppt alla tankar på företaget i fråga, men idag råkade jag hitta det här dokumentet.

Dina digitala nycklar

I dagens digitala värld kan jag tycka att sådan här information per automatik skulle lämnas vidare till nästa ägare, men jag misstänker att det ofta glöms bort. Både säljare och köpare behöver tänka på att det är lika självklart att lämna över analoga nycklar som det är att lämna över ”digitala nycklar”.

Ta ansvar för att hålla koll på behörigheter till digitala konton!

Ta ditt ansvar som företagare och håll koll på vilka det är som har möjlighet att logga in på de digitala tjänster där det finns information om ert företag. Gör en inventering av era digitala tjänster, skriv ner information om vilka som har behörighet till vilka konton i ett register.


Bilderna är gjorda i ChatGPT/Cartoonize Yourself

Dela med dina vänner