Spaningar och tips

Lucy Ball – den obotliga optimisten!

Ur Coronapandemins kaos föds kreativitet

Har ni märkt hur den initiala paniken och kaoset som coronapandemin orsakade nu också har blivit en kreativ kraft som fått företag att tänka till och göra nya saker?

Nej, det var ingen som önskade sig att 2020 skulle bli ett år som fick hela världen att stanna upp och stänga in sig. Ingen skålade i champagne på nyårsafton och sa ”Låt oss hoppas på att en formidabel kris drar fram över hela jorden, till exempel i form av en pandemi, så att vi verkligen får testa gränserna för vad vi klarar”. Ingen sa så.

Någon gång i slutet av februari började insikten krypa på oss och rädslan att bli smittad eller att behöva uppleva att någon av våra nära och kära blev smittade rann till i våra hjärtan. I nästa stund började vi tänka praktiskt: hur ska vi klara oss? Vad måste vi göra för att ta oss igenom det här? Och medan vi stod där och packade ner paket med pasta och toapapper i kundvagnen kom tankarna på jobb och företag.

De som driver företag inom besöksnäringen tappade andan när all luft gick ur deras levebröd. Inga resor, inga gäster, inga inkomster. Här på Gotland spred sig paniken. Hur länge skulle det gå att ha kvar de anställda? Vilka kostnader skulle man kunna dra ner på?

Kulturarbetare var en annan grupp som plötsligt stod utan publik och inkomst. Butiker (utom livsmedel) tappade kunder och e-handeln har fått ett uppsving, läs artikel om hur PostNords volymer ökat. Nätapoteket Apotea fick tvärtom så ruskigt mycket att göra att de fick nyanställa och plockade upp personal som måste friställas från hotell. Andra branscher, som vår, drabbades inte av storsläggan, men antalet förfrågningar började sjunka. Även vi märker av corona-krisen.

Jag kan inte hitta den ursprungliga källan, men de olika delarna i en krisreaktion beskrivs ofta i följande fyra faser:

  1. chockfasen
  2. reaktionsfasen
  3. bearbetningsfasen
  4. nyorienteringsfasen

När ett företag tar sig igenom de här fyra faserna blir krisen en möjlighet till utveckling och växande. Så mitt i allt elände, mitt i allt trassel med att lämna in nya preliminära deklarationer, korttidspermittera personal och hitta möjligheter till ekonomiskt stöd, har flera företagare börjat tänka i lite nya spår. Det är spännande och imponerande.

Idéerna kom rullande
Hansa Event fick ett extra ben med Hansa Fastighet & Service

Här på Gotland har vi sett hur eventbolaget Hansa Event knoppat av sig och bildat både Hansa Fastighet & Service och Life Outdoor när de inte längre kunde arrangera stora möten och event.

Life Outdoor satsar på aktiviteter utomhus i små sällskap.
Den nya tv-kanalen Hej Gotland

Den uppskattade moderatorn, konferenciern och föreläsaren Julia Bendelin  såg hur olika uppdrag bokades av i kalendern och började smida nya planer tillsammans med Johan Lindvall, VD Wisby Congress & Event, som i sin tur såg hur det ena stora eventet efter det andra bokades av, vilket resulterade i att de startade tv-kanalen Hej Gotland.

Scenkonstgruppen HYSS skapade en crazy corona-show!

Scenkonstgruppen HYSS med Amanda Heijbel, Blossom Tainton, Karin Leosson och Liisa Aus gör under sommaren en turné på ön med showen ”MAX 50 – En show om livet under och efter pandemin”. För att garantera fysisk distans och att det kommer max 50 personer har de köpt in 50 rockringar!

Airleap flyger nu också från Visby

När Corona-krisen startade började flygbolagen ganska snart att glesa ut bland sina turer och ett tag hade vi ingen annan flygmöjlighet än en slags statligt bekostad ”garanti-linje” som gick mellan Visby, Stockholm, Umeå och Luleå. Men, så hände något, plötsligt blev flygbolagen intresserade av Gotland och vi fick TVÅ nya flygbolag på ön! Det ena är Air Leap och det andra är flygbolagsentreprenörerna Michael Juniwik och Pigge Werkelin som ännu en gång blev sugna på att starta ett Gotlandsbaserat flygbolag, AirGotland Express.

Pigge Werkelin, Tiina Mykkänen VD och Michael Juniwik presenterade sitt nya flygbolag AirGotland Express

En bransch utanför besöksnäringen som drabbades hårt är tryckerierna. iVisby började då satsa på att ta fram plexiglas som skydd för kassapersonal samt att göra visir, Gotlandsvisiret, till sjukvården.

Robin Malmkvist visar upp iVisbys Gotlandsvisir

Ytterligare ett exempel är Gutö Delikatesser som satte igång med att göra en serie med gotländsk handsprit som har doft av exempelvis ros, kanelbulle, strandbris och sjöbod.

Gutö Delikatsser började tillverka handsprit

Kanske hade något av detta hänt också utan den trista inramningen med coronapandemin, men en kris ger en spark i baken och i det här fallet också tid att tänka till för många. Vilket har gjort att en massa bra saker har hänt här på ön!

Vad har vi gjort då?

Vi har inte kläckt några helt nya idéer eller revolutionerat vår verksamhet, men vi har tagit oss tid att tänka efter hur vi vill ha det med vår framtida verksamhet, nytt namn, ny grafisk profil och hemsida. Det har legat i pipeline så länge, men det har varit svårt att ta oss den tid som krävs. Vi var nästan på gång runt årskiftet, men då fick vi en ilsken förkylning och sen rullade vardagen på med de vanliga uppdragen.

Nu har vi kunnat ta oss tid, tack vare Corona-pandemin, som till sist började ge avtryck också i vår orderingång. Men inget ont som inte har något gott med sig; det har varit skönt att kunna ägna all den tid som gått åt att skapa en grafisk profil som vi båda gillar, strukturera och designa en ny hemsida, samt skriva texter.

Som textansvarig kan jag intyga att det är mycket svårare att skriva om sig själv, än att skriva om någon annan. Man vet helt enkelt för mycket om sitt eget företag. I ett skede tog vi hjälp av vår dotter Alice Rosenberg för att få lite input från en annan person i branschen som känner oss väl, men ändå kan se oss med lite distans. Det blev en bra tankeknuff från henne.

Utmaningen är att hitta det bra som kan komma ur det dåliga!

I vilket fall, oavsett hur jobbig och trist coronapandemin är, känner jag mig ändå glad och faktiskt tacksam över att den här tankepausen och motivationen som uppstod. På den tiden jag föreläste om migrän hade jag en övning som hette ”Det är så väldigt bra att…” och så fick man sätta in något jobbigt som hade hänt och sen avsluta med ”för då…” och så satte man in något bra som kommit ut ur det dåliga.

”Det är så väldigt bra att krisen minskade orderingången för då fick vi tid att fokusera på att göra om vår grafiska profil och hemsidan”

Först kan det kännas helt absurt, nästan förolämpande att göra övningen, men så börjar det kännas lite crazy att utmana sig själv att göra övningen när det händer något dåligt. Efter ett tag faller det sig mer och mer naturligt att hitta det bra som följer ur något dåligt och på något vis gör det att man blir lite gladare på riktigt. Prova du också!

Dela med dina vänner

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email