Spaningar och tips

Hur ska jag använda företagets hemsida: visitkort, broschyr, nyheter, visa upp produkter och/eller sälja?

Så här kan du använda din hemsida!

Alla företag måste finnas med en egen adress på internet. När presumtiva kunder och affärskontakter googlar ditt företagsnamn är det din webbplats som ska komma överst och inte Eniro, Alla Bolag eller någon av de andra annonsbaserade tjänster som vill visa upp dina kontaktuppgifter eller din årsredovisning.

En del har hela sin business på internet medan andra enbart är där för att man måste. Här kommer några tips på hur du kan använda din webbplats. Beroende på vad du vill att besökaren ska kunna hitta och göra på din webbplats brukar det landa i att man skapar någon av följande typer av webbplatser.

Anm: En hemsida definierar vi som en statisk webbsida, en enkel sida som inte uppdateras kontinuerligt. En webbplats är dynamisk där delar av innehållet uppdateras kontinuerligt.

Visitkorts-hemsida

Du vill finnas på internet men så enkelt som möjligt.

Presumtiva kunder och affärskontakter ska snabbt få tag i dina kontaktuppgifter. En trevlig bild, telefon- och mejluppgifter och en postadress är allt som behövs.

Tips: Även om du bara vill ha en enkel hemsida ger det ett mycket bättre intryck om du skaffat en grafisk profil.

Broschyr-hemsida

Du behöver berätta och förklara lite mer om ditt företag och/eller dina produkter.

Internet ger alla möjligheter att visa upp sig, sina anställda, sitt företag och sina produkter och tjänster. Det gör du genom att ta fram en hållbar presentation av företaget i form av bilder och texter. En snygg presentation inkl alla kontaktuppgifter hjälper presumtiva kunder och affärskontakter och gynnar alla typer av företag.

Informationen görs för att kunna vara aktuell länge eftersom ingen på företaget vill lära sig eller har tid att ändra på hemsidan.

Tips: Det kan vara smart att passa på att göra en tryckt broschyr samtidigt, eftersom det då oftast är enkelt att återanvända texter och bilder från hemsidan.

Det här händer nu-webbplats

Ni har mycket att berätta på ditt företag. Det händer nya saker hela tiden, kanske är ni experter inom er bransch?

Då ska ni ta chansen att berätta om det som händer på företaget och skapa en levande webbplats som ofta uppdateras. Många av företagets kunder, anställda och andra intressenter (t ex banken) är intresserade av vad som händer på ditt företag och/eller få ta del av er expertis.

Genom att göra nyhetsinlägg lite då och då skapar ni ett intresse kring ert företag. Några på företaget lär sig att logga in och göra inlägg som visas som snygga designade sidor på er webbplats. Det kan vara en eller flera bilder tillsammans med en text som berättar om den nya VD-assistenten, besöket på mässan i Frankfurt, VD:s reflexioner över framtiden för företaget, senaste matchen i företagsligan i bowling etc.

Företagsledare, opinionsbildare och andra som vill driva egna frågor kan välja att ha en avskild webbplats, t ex en VD-blogg med ett eget utseende och egen domän.

Tips: Ett bra sätt att göra reklam är att dela sina inlägg på företagets Facebook-sida och på så sätt leda trafik till webbplatsen.

Visa upp-webbplats

Du vill kunna visa upp bilder, skisser, idéer, filmer och annat.

Internet lämpar sig ypperligt för att skryta lite över sin nya bok, sitt senaste byggprojekt eller en portfolio med konst.

En webbplats kan innehålla din portfolio, alltså dina skrytprojekt. Men du kan också skapa en separat webbplats för en speciell sak eller speciell produkt du vill visa upp.
Ett smidigt sätt att samla bilder och information om det du vill visa upp är att lägga upp dem i en portfolio.

Du kan själv lägga in nytt material i din portfolio. Det du vill visa upp ska fotograferas eller filmas eller illustreras på något annat sätt. Texter ska skrivas.

När du har en bra utformad portfoliofunktion på din webbplats kan du skapa såväl presentationssidor för varje enskild sak du vill visa upp med video, bilder och texter som sidor där du kan gruppera dina alster i olika kategorier. Möjligheterna är många.

Tips: Lägg tid och resurser på att ta bra bilder med rätt belysning eller anlita en fotograf eller filmare.

Sälj direkt-webbplats

Du säljer varor eller tjänster som passar att sälja i en webbutik.

Om du skaffar en webbutik finns alla möjligheter att skapa en fullt fungerande säljplats med sortiment, lager, kassa, frakt, kundregister etc.

Du kan sälja fysiska produkter som du sen skickar till beställaren, du kan sälja digitala produkter som köparen laddar ner, och du kan sälja biljetter till event och evenemang med mera.

I webbutiken kan du fylla på med nya produkter allteftersom. För att det ska fungera måste varje produkt gå att definiera, eller paketera, för sig. Du ska kunna ange vad som ingår och det måste gå att leverera produkten till kunden.

Du behöver också lägga in betallösning och teckna fraktavtal.

Tips: Konkurrensen är stor i de flesta branscher som säljer på internet. Lär dig därför SEO, sökmotoroptimering, och lägg resurser på att annonsera i sociala medier.

Dela med dina vänner

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email