AdobeStock_180463493

Teknik-panik i det digitala?

Jag är teknikpositiv. Jag gillar datorer och alla fantastiska digitala möjligheter som vi har idag. För mig är strategin tydlig: att ständigt lära mig allt det som jag behöver kunna för att göra ett bra jobb och underlätta mitt liv.

Både jag och min kollega Roine får ofta frågor eller uppdrag som innefattar att vi också måste förstå de tekniska förutsättningarna. Vi är vana vid att vara de som lär sig för att sedan lära ut. Men just idag kände jag att ”nä, nu är det för mycket, jag fattar inte hur jag ska kunna lära ut något”.

Det är ju så enkelt att dela ett inlägg?

Det som fick mig att dra djupa suckar var sociala medier och detta med att dela ett inlägg med en URL. Det där låter ju så enkelt. Man bara går till sidan man vill dela, kopierar adressen/URL, klistrar in i ett nytt inlägg, väntar på förhandsvisningen (som visar inläggets rubrik och bild) … och det är där det skär sig. Förhandsvisningar kan nämligen bli lite vad som helst.

Jo då, när vi gör hemsidor kan vi ha med tillägg som gör att man kan styra över hur inlägg ska förhandsvisas i sociala medier. Påstås det. Men sen om det faktiskt blir så är en annan femma. Man kan också testa att klistra in URL på en särskild sida för att kolla vilken information som hämtas av till exempelvis Facebook eller Linkedin, om den inte stämmer kan man be att den hämtar information på nytt. Så att man till sist får inlägget snyggt förhandsvisat med rätt bild.

Hur lär man ut kunskap som ändrar sig så snabbt att man inte hinner lära sig själv?

Jag tricksar och fixar. Jag löser det. Men hur ska jag kunna lära en kund att göra detta själv? Så snart jag har lärt ut något kan jag ge mig den på att någon av alla aktörer på internet hittar på att göra en uppdatering, ändra funktioner eller flytta på knappar. Allt är i rörelse hela tiden. ”Kolla uppe till höger” säger jag. En vecka senare ska man kolla till vänster.

För de som exempelvis sysslar med sociala medier dagligen är detta inte så svårt, de bara anpassar sig och lär nytt utan att de märker det nästan. Men för den som bara ibland vill dela något i sociala medier är det svårt på riktigt.

Hur många digitala kunskaper kan du hålla i minnet? När blir det fullt?

Hur många digitala kunskaper kan du hålla i minnet? När blir det fullt?

Hur många digitala kunskaper kan vi hålla i minnet?

Sen kan vi lägga till allt annat man behöver kunna i detta digitala tidevarv. Bara en sådan sak som att hålla reda på hur man ska logga in till olika ställen. Nummer ett är att hålla koll på sina lösenord, men man ska också förstå sig på hur man loggar in med tvåfaktorsautentisering, via Facebook, Google eller Apple till olika tjänster, Bank ID och Mobilt Bank ID, QR-kod, VPN via en app, ansiktet eller fingret och så vidare!

Om jag hade jobbat som kommunikatör 1980 hade jag behövt kunna hantera en telefon, skrivmaskin, kopiator, fax, bandspelare, tv, projektor och Over Head-apparat. När jag lärt mig att använda en pryl, så hade jag inte behövt lära mig något mer förrän det var dags att byta ut prylen kanske fem eller tio år senare. Jag hade överlåtit åt specialister att göra annonser, fotografera eller filma. Idag förväntas vi alla vara våra egna tekniker och lösa väldigt mycket på egen hand i en teknisk miljö där allting ändras hela tiden.

Vi är våra egna tekniker på gott och ont.

Vi är våra egna tekniker på gott och ont.

Men om man nu egentligen mest av allt vill vara skicklig på att kommunicera, sälja kläder, bygga hus, konstruera maskiner, måla tavlor eller något annat, så kanske man till sist tröttnar på att hela tiden bli störd av att det kommer ytterligare något nytt som man måste lära sig och fatta? Hur lång tid kommer det att ta innan vi börjar bli tekniskt utmattade?

Dags för en digital butler!

Är inte den digitala teknikens underbara löfte att allt ska bli så mycket enklare? Det behövs en digital butler som är übersmart och löser allt vi vill utföra digitalt på ett ögonblick? ”James, dela nyheten på Linkedin! James, för över 2.000 kronor till min dotter! James, beställ ett par jeans!”

Nästa tekniska genombrott kanske blir just en sådan digital butler som gör den digitala tekniken blir så lätt att använda att också en ovan användare intuitivt förstår hur man gör.

James, din digitale butler, till din tjänst!

James, din digitale butler, till din tjänst!

Dela med dina vänner

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email