Design för webb

Vi är ett kommunikations- och kunskapsföretag. Det innebär att vi sätter kommunikationen och användarvänligheten i centrum också när vi designar och skapar webbplatser. Vi börjar med att ställa frågor och lyssna för att förstå vad som ska kommuniceras och till vem.  Vår målgrupp är både vår kund som ska använda webbplatsen och vår kunds kunder som ska besöka webbplatsen. Att hitta en väl fungerande struktur och design är centralt för att resten ska bli bra.

När vi levererar mindre hemsidor är det nästan standard att vi levererar en komplett hemsida med allt innehåll klart. När vi levererar större webbplatser är ofta kunden med och lägger in innehåll – självklart finns många varianter däremellan.

Vi är måna om att varje webbplats ska fungera väl i flera år framåt, därför lägger vi tid på att skapa ett enkelt och trevligt användargränssnitt så att redaktörer känner sig uppmuntrade att jobba vidare med webbplatsens innehåll. Självklart ingår alltid utbildning och support, men målet är att webbplatsen ska vara så enkel att använda att vår support behövs så lite som möjligt.

Förutom själva handhavandet av webbplatsen, kan det i utbildningen också ingå delar om hur man kommunicerar på en webbplats samt hur man kan jobba vidare med att synas i sökmotorerna. Vi lämnar aldrig någon i sticket med tekniken. 

Artist och aktivist i olika steg i karriären​

Foto: Andreas Paulsson

Rickard Söderberg, operasångare

Vår första kontakt med operasångaren Rickard Söderberg var 2011 – vi träffades på Twitter. Då var han lite känd, men hade som ambition att kombinera sitt artisteri med att vara aktivist, eftersom han brinner för frågor om miljö och HBTQ. 

Då handlade det mycket om sociala medier och hans blogg. Sen skulle han sjunga i Melodifestivalen och då behövdes en ny hemsida, bråttom var det! Något år senare ville han lägga till en webbshop. Det senaste vi gjorde var att rensa bort blogg och bara spara ett flöde från Facebook på hans hemsida. Nu har han blivit så pass känd och framgångsrik att han helt enkelt inte hinner med att vara aktiv i sociala medier som innan.

Vi känner oss hedrade av att få vara med och hjälpa honom. En klok och älskvärd man med stort hjärta som brinner för viktiga frågor. Han är alltid tydlig med vad han vill ha och har stor förståelse för digital teknik inklusive möjligheter och begränsningar. Vi känner stort förtroende när han ger oss ett uppdrag, så att vi kan ta ut svängarna lite mer.

Det senaste uppdraget från Rickard var att göra hemsidan till operasällskapet Kammaropera Syd.

Dags att skaffa ett nytt intranät

Foto: Segerberg Media

Destination Gotland

Destination Gotland sköter färjetrafiken till och från Gotland. 2019 hörde de av sig med en förfrågan om ett nytt intranät. Varje avdelning fick utvärdera vilken information som behövde finnas med – vilken information som efterfrågades av personalen. Därmed hade kunden redan vid beställningen klart för sig hur informationen skulle struktureras och vilket typ av innehåll de behövde kunna lägga ut.

Varje avdelning har sin egen redaktör och det är tydliga ingångar till varje avdelning i deras användargränssnitt, vilket är en viktig del i att uppmuntra till att intranätet används. Intranätet domineras av nyheter och VD-brev, men här finns också notiser om sådant som innebandy, teater och liknande. En del av arbetet var att tydligt definiera vad som ska klassas som nyhet respektive notis. Det finns också en sökbar kontaktkatalog.

Deras grafiska designer Patrik Hansson gjorde skisser enligt Destination Gotlands grafiska profil. Roine har som WordPress-specialist omvandlat deras idéer och struktur till ett lättanvänt intranät. Intranätet är byggt i WordPress men ligger lokalt på deras servrar. Varje gång båtarna ligger i hamn laddas innehållet upp på båtens server.

Mer tid till kärnverksamheten

Hajdes

Hajdes är ett socialterapeutiskt bykollektiv som erbjuder boende med särskild service för vuxna, daglig verksamhet och fritidsaktiviteter utifrån individuella behov. Verksamheten äger rum på två gårdar. Det blir en del personal, boende, lägenheter och lokaler att hålla ordning på, vilket krävde mycket administration.

Till att börja med kom en förfrågan om det gick att digitalisera deras arbetsscheman, så att alla enkelt kunde ha tillgång till detta på iPad och göra ändringar. Med tiden har detta vuxit i flera steg. Idag finns funktioner för boka bil, rapportera timmar, boka fika, lunch och middag, rapportera fel, ansöka om ledighet, kalla till möten eller anmäla extrajobb.

Processen börjar med att personalen beskriver ett problem för Roine, som ställer frågor och försöker komma på vilket problem som ska lösas, hittar en struktur och skissar en prototyp som de får testa. Därefter programmeras appen av Peek-A-Boo.

Roine har till att börja med utbildat personalen och skrivit en handbok, men med tiden har det blivit en grupp som själva sköter utbildningarna.

Tack vare appen Myrstacken har Hajdes kunna rationalisera bort en stor del av administrationen och ägna mer tid åt kärnverksamheten: att ta hand om de boende.

Portfolio webbproduktioner

Bilderna länkar direkt till webbplatsen, som förstås kan vara redigerad i såväl form som innehåll av min kund efter publiceringen.

Vill du veta mer om en webbplats så berättar jag gärna om produktionen. Hör av dig till roine@stenstrominfo.se.

Fredrik Stenström
Brukshotellet Roma
Torneamentum
Visby Gustavsvik
Restaurang Koggen
Gotlandståget
Byggnadshyttan
Hajdes