Har du koll på era digitala tjänster på internet?

Många företag har en professionell sida på Facebook

Många företag har en professionell sida på Facebook

Hur presenteras ditt företag på internet i olika digitala tjänster som finns där? Är informationen korrekt? Att ha koll på sina digitala konton på internet borde alla företag vara intresserade av, men särskilt du som har ett företag inom besöksnäringen.

Som privatperson har du kanske konto på Facebook, Instagram och Linkedin, vilka du använder för ditt personliga nätverk som i sin tur ofta överlappar ditt professionella nätverk.

Så gott som alla företag har e-postkonton och hemsida. Många har en professionell sida på Facebook och kanske ett konto på Instagram? Allt fler företag har börjat använda Linkedin. Och vare sig du vill eller inte finns ditt företag med i flera karttjänster som Apple Maps och Google Maps – det finns fler! Just kartapparna kan som exempel råka ha adressen till ditt ekonomikontor och inte till din restaurang…

De flesta företag i besöksnäringen finns med på TripAdvisor

De flesta företag i besöksnäringen finns med på TripAdvisor

Är ditt företag i besöksnäringen finns det säkert representerat på TripAdvisor och kanske Yelp – även om du inte själv lagt dit informationen. Därutöver kan det finnas lokala digitala tjänster, här på Gotland finns exempelvis appen Öppet Gotland, som du behöver vara med på.

Den som startar nytt företag idag vet vanligen mycket om ett digitalt landskap som vi inte kände till för för tjugo år sedan. Det är så mycket som hänt och fort har det gått. Därav följer att den som startade sitt företag för 10–20 år sedan har gjort en resa där nya digitala tjänster har poppat upp längs vägen. Somligt har testats och förkastats, annat har blivit kvar, fast det från början bara var ett nyfiket test och kanske inte direkt ingick i någon plan. Det bara blev så.

Eller så har någon annan lagt till ens företag i en digital tjänst utan att den som äger företaget vet hur det gick till, eller i värsta fall; inte ens vet om att företaget är representerat i den digitala tjänsten.

Resultatet är att ditt företag kanske finns representerat i eller använder flera olika digitala tjänster, utan att du har riktig koll på vem som har access till den publicerade informationen om ditt företag. Vem har inloggningen?

Vem har kontrollen över den information om ditt företag som visas på internet? Det borde vara du.

Börja med att inventera de digitala tjänster ni har kontroll över

För att få ordning på dessa tjänster är första steget att göra en inventering av de digitala tjänster ni har kontroll över.

Vilka digitala tjänster har ni inloggning/access till? Notera vem som har inloggning och med vilken e-post. Det borde ju vara en e-post med företagets domän, men av olika anledningar kan andra e-postadresser ha använts. Det är bra att ha koll på vilken det är!

Ta kontroll över de digitala tjänster du behöver ha kontroll över

Vilka digitala tjänster behöver ni ta kontroll över? Det handlar vanligen om Apple Maps, Google Maps (Google Business), TripAdvisor och Yelp där gäster kan ha skapat information om ditt företag eller att tjänsten hämtar sin information från någon annan databas. Det ligger i ditt intresse att informationen är rätt. Det är inte trevligt om gäster blir besvikna pga felaktig information.

Har du kontrollerat om ditt företag är rätt placerat på Google maps?

Har du kontrollerat om ditt företag är rätt placerat på Google maps?

På Facebook kan det också vara så att gäster skapat en sk plats-sida, samtidigt som du har en professionell företagssida på Facebook. Då behöver du berätta för Facebook att du vill slå ihop dessa sidor till en.

Upprätta ett register över ditt företags digitala tjänster

Slutligen bör du upprätta ett register över ditt företags digitala tjänster. Då har du koll på läget. När jag har hjälpt till att göra sådana här register brukar jag inte skriva upp lösenord, utan det får var och en hålla ordning på, men det bestämmer du själv hur du vill lösa. Det viktigaste är namn och e-post till de personer som ansvarar för de olika digitala tjänsterna.

I det här registret kan du också skriva in vilka som har inloggning till företagets hemsida och vilka som har e-postadresser med företagets domän.

  • Tips 1: lägg in en påminnelse i kalendern eller annan app så att du påminns 1-2 gånger om året att kolla så att registret är aktuellt.
  • Tips 2: använd lösenordsappar för att enklare hålla ordning på lösenord, till exempel 1Password eller Enpass.

Verkar det här krångligt?

Är du van att jobba med dator och att lösa saker på internet så klarar du det här. Behöver du hjälp finns det kanske någon du kan be om hjälp?

Vill du att vi på Stenströms ska hjälpa till är det bara att säga till!

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.