Inlägg

Finesser som gör det roligare att surfa i Safari

Research killed the blogpost. Jag tänkte att jag skulle skriva om bokmärken i Safari. Om andra sätt att spara sina favoritsidor. Sådant som gör att det blir enklare och roligare att surfa i Safari helt enkelt. För jag har insett att en sådan enkel sak som att spara bokmärken som jag har gjort sedan de första gångerna jag surfade på internet – det är ännu inte självklart för alla.

Jag började ta ett par skärmdumpar, funderade på hur jag skulle lägga upp det här blogginlägget och gjorde lite efterforskningar, vilket innebär att jag som standard går till Apples egen supportsida. För jag bestämde mig från början för att den här bloggen inte ska rapa upp det som Apple redan berättar i sin information. Bloggens berättigande ligger i att vara något mer, addera mina personliga erfarenheter.

Det som hände var att jag insåg att Apple ju redan gjort en fantastisk innehållsrik sida om Safari. Gå dit och läs!

Skärmavbild 2013-10-05 kl. 08.07.30

Tja, så kan det gå! Är vi överens om att Apples supportsidor är grymt underskattade och bortglömda? I alla fall har jag knappt tittat på dem innan jag började skriva på den här bloggen. Vilket i sig är ett gott betyg på Apples användarvänlighet: när en nyfiken typ som jag helt enkelt bara testar saker lite här och där så lär jag mig ändå.

Krångligt med domäner och e-post?

Utvecklingen har tuffat på snabbt sedan vi i mitten av 90-talet tog våra första kliv ut på internet. Trots det märker jag att det fortfarande råder viss förvirring. En del har till exempel inte koll på skillnaden mellan en e-postadress och en domän.

Så, om vi tar det från början.

www

Domän

Ett domännamn är ett ord eller namn som är registrerat under en toppdomän, se nedan. Alternativet hade varit att vi skulle komma ihåg siffror, s.k. IP-adresser för alla webbsidor vi vill besöka, men det är lättare att komma ihåg ord.

Ett domännamn är en adress som leder till viss information på internet. Den här bloggens domän är morewow.se. Morewow är domännamnet, .se är toppdomänen, www.morewow.se är adressen för den här sidan – en del har sådana inställningar på servrarna att man inte behöver skriva www, men en formellt riktig webbadress inkluderar dessa tre w.

En viktig del av att registrera in en domän är att välja vilken toppdomän namnet ska ligga under, även om det i de flesta fall inte är några svåra beslut. Det som krånglar till det mest är om den domän man vill ha är upptagen, då måste man tänka om och kanske välja en annan toppdomän än vad man tänkt från början alternativt välja ett annat domännamn.

www och URL

Www står för World Wide Web och de tre bokstäverna är ett igenkänningstecken för att det handlar om en webbadress, eller som datorfolket säger: URL – Urban Resource Locator.

En formellt riktig URL inleds med http://, alltså den här bloggens korrekta URL är http://www.morewow.se men det behöver du sällan bry dig om. Om du som jag bloggar, är det emellertid den informationen du behöver  för att kunna länka till olika sidor.

Toppdomän

Toppdomän är de där sista bokstäverna efter punkten. Kan vara:

  • .se
  • .com
  • .nu
  • .info
  • .org
  • med flera

Om man har ett svenskt företag är det vanligaste att man i första hand väljer .se (= nationell domän för Sverige), men ibland kan domäner vara upptagna, varför man kanske väljer en annan toppdomän. Är man verksam i flera länder är det vanligt att man registrerar in en .com och kanske också ett par nationella domäner?

En toppdomän med exempelvis .info eller .org kallas för generisk domän väljer man beroende av vilken typ av organisation man har. Toppdomänen .info är reserverad för informationssajter och .org för organisationer.

Läs mer om de olika typerna av toppdomäner på Wikipedia.

snabel

E-post

En e-post adress består av ett namn plus en domän: namn@domän.se. (Ibland kan det stå något annat än ett namn, typ ”info”). Kringeltecknet, @, heter ”at” om du säger det i en adress. Man kan också säga ”snabel-a”.

Om du har adresser av typen namn@apple.com eller namn@stenstrominfo.se så visar sista delen av adressen som kommer efter @, vilken domän adressen hör till. Om du eller ditt företag har registrerat in en egen domän är rekommendationen att också skaffa en sådan e-postadress.

De som inte har egna domäner kan skaffa e-postadresser som tillhandahålls av företag med egna domäner som erbjuder gratis e-postadresser exempelvis namn@hotmail.com, namn@gmail.com eller namn@yahoo.com. Sådana adresser används av många och visar dels att din adress inte hör till ditt eget företag eller det företag du är anställd av (såvida du inte jobbar på till exempel Yahoo förstås…) men det skickar också signaler om att det är en privat adress.

Om man som företagare använder en sådan här e-postadress ser det inte seriöst ut. Särskilt inte om man har en e-postadress i stil med svennesnygging@hotmail.com.

Ibland ser jag att någon har registrerat en domän till sitt företag, men envisas med att fortfarande använda sin hotmail/gmail/vadsomhelstmail till e-post. Det känns väldigt B. Gör inte så! Det är lätt och billigt att skaffa en personlig e-postadress med ditt företags domännamn. Ofta har du redan betalt för tjänsten i och med att det brukar ingå i de flesta webbhotellavtal*. Du kanske har betalt för 10 eller 100 e-postadresser!

* Webbhotell är en server som är den fysiska plats som hanterar din hemsida om du har en sådan. Få har hemsidan på egen server och då brukar man hyra in sig hos ett företag som erbjuder den tjänsten, alltså ett webbhotell.

Repetition:
  • Domän = namn.se
  • Webbadress = ”URL” = www.namn.se
  • (Formellt riktig URL = http://www.namn.se)
  • e-post = namn@namn.se

Evernote, del 1: Håll ordning på anteckningarna!

Apples eget anteckningsprogram följer med iPaden och visst, det synkar mellan dina olika Appleprylar, men det är inte så mycket mer än ett ganska spartanskt anteckningsblock.

Jag rekommenderar istället Evernote som finns som app till både iPhone, iPad och dator. Det finns också en webbsida för Evernote och har du skaffat ett konto så kommer du åt dina anteckningar från alla dessa enheter – men du måste förstås ha tillgång till internet för att apparna i de olika enheterna ska kunna synkroniseras.

evernotesync

En av de stora fördelarna med Evernote är att det finns flera olika sätt att hålla ordning på sina anteckningar. Du kan skapa olika häften, märka varje dokument med olika taggar/etiketter och skulle det vara så att du ändå har svårt att hitta en viss anteckning kan du antingen göra en fri sökning bland dina dokument eller titta på en karta – om du vet var du befann dig när anteckningen gjordes, finns det noterat på en karta. Tänk dig att du träffat en person på ett café, antecknat personens namn och ett halvår senare vill du ha tag på den personen, men inser att du totalt glömt vad personen heter! Då kollar du bara i Evernotes geografiska sortering och väljer anteckningar gjorda på den plats där kaféet låg! Självklart har varje anteckning också ett datum.

Häften

Jag har olika häften för exempelvis mitt företag, resor, projekt och recept. Om man råkar skriva ett dokument i ”fel häfte” är det enkelt att flytta dokumentet till rätt häfte i menyn. Om man klickar på Häften i sidomenyn ser man alla häften samtidigt.

Etiketter/taggar

Från det att du gör din första anteckning rekommenderar jag att du tänker ut en etikett/tag till den. Gärna fler än en. Detta gör att det längre fram kommer att bli enklare att hitta just den här anteckningen och hundra anteckningar senare gör det skillnad. Tro mig! Etiketterna/taggarna är nyckelord, kom-ihåg-ord till anteckningen. Välj sådana ord som känns naturliga för dig, du ska göra det enkelt för dig att hitta anteckningen längre fram.

När du har använt en tag en gång, kommer den att komma upp som förslag när du skrivit en eller två bokstäver på just den taggen nästa gång – välj då gärna taggen direkt från förslagslistan så är du säker på att du stavar likadant, vilket också underlättar framtida sökning.

Om du exempelvis skriver en handfull anteckningar om LCHF som du också taggar med LCHF och två månader senare inser att du vill skapa ett häfte om LCHF så är det enkelt att hitta alla dessa anteckningar och flytta över dem till ditt nya häfte.

Om du klickar på Etiketter i vänsterspalten får du upp ett register med alla taggar du använt samt en siffra för hur många anteckningar varje ord finns i. Klickar du på ett tag-ord får du upp alla anteckningar som är taggade med det ordet.

Olika visningslägen

Ytterligare bra funktioner för att få överblick på sina anteckningar är att du kan ändra visningsläge. Beroende på vilket visningsläge du är i hittar du en ikon med rutor eller ränder uppe i högra hörnet antingen i mittspalten eller längst till höger i högerspalten. Testa att välja olika alternativ så märker du hur de olika visningslägena fungerar.

Typografera?

Nja. Om du verkligen vill göra snygga texter, om du jobbar på längre dokument – då är det Apples eget ”Officepaket” iWork och appen Pages som gäller. Där får du fantastiska möjligheter att skapa dokument. Men i Evernote kan du göra vissa typografiska inställningar som fet eller kursiv text och punktlistor, men lägg inte så mycket kraft på det. Evernote är inte rätt app för att jobba med typografi och layout.

En fiffig funktion är möjligheten att lägga in kryssrutor. Om du alltså skapar en kom-ihåg-lista med kryssrutor så kan du enkelt bocka av dessa varefter arbetet framskrider.

Sammanfattning

Det etablerade datortänket med att man samlar dokument i olika mappar för olika projekt och uppdrag fungerar fortfarande mycket bra när man vill samla sådant som texter, pdfer, bilder, kalkyler och liknande. Då lägger man varje dokument i rätt mapp. Men när man jobbar i Evernote bygger man in sorteringen i varje anteckning genom att ange vilket häfte och vilka taggar en anteckning har. Detta är mycket smidigt och när man väl lärt sig att göra så blir det inte så många anteckningar som ligger och skräpar utan de sorterar sig själva så att säga.

Läs hela inlägget ››