Inlägg

Evernote del 2: Dela dina anteckningar

Nu har vi kommit till del 2 i min lilla Evernote-serie: Dela dina anteckningar. Första delen handlade om att hålla ordning på anteckningarna.

Evernote ger dig möjlighet att dela anteckningar på flera olika sätt.

Dela ett häfte

Om du jobbar tillsammans med flera i ett projekt kan det vara intressant att dela ett häfte. Då får den eller de personer du delar häftet med ständigt tillgång till allt du skriver i det häftet, däremot kan inte de skriva anteckningar i det häftet. Det här är ett smidigt sätt att garantera att alla berörda hålls kontinuerligt informerade – under förutsättning att du alltid ser till att göra projektets anteckningar i det här häftet förstås.

Följande tre sätt ger alla snyggt typograferade anteckningar. Du hittar alla de här delningssätten genom att klicka på den böjda pilen uppe till höger i listen om du är i datorn. På iPad och iPhone är det symbolan med en ruta och en pil som du klickar på.

Dela med e-post

Om du inte tror att anteckningen kommer att förändras, så kan du skicka anteckningen med epost. Du kan låta en kopia gå till dig själv så får du se i vilket skick anteckningen levereras.

Jag tycker att detta är användbart om jag exempelvis behöver skicka krysslistor till någon jag jobbar med eller när jag fört anteckningar på ett möte. Ofta är då tågordningen sådan att jag antecknar på Evernote i iPaden, när jag kommer hem låter jag iPaden få kontakt med wifi-nätet (om den inte hade det på platsen jag antecknade) så att anteckningarna synkroniseras och sen fortsätter jag att jobba med anteckningarna i min MacBook eftersom jag skriver snabbast där. När jag är klar skickar jag ut anteckningarna med e-post till de andra som var med.

Dela en url/webbadress

Ibland passar det bättre att kopiera url, alltså webbadressen till Evernote-anteckningar. När du har ett konto på Evernote så finns ju dina anteckningar alltid på internet på en webbadress. Du kan från vilken dator som helst gå till www.evernote.com och logga in på ditt konto för att se dina anteckningar. Alltså har varje anteckning därmed en egen url/webbadress.

Om det är anteckningar som du fortsätter att jobba med är den här metoden särskilt bra, då den som fått länken ständigt får tillgång till den uppdaterade versionen. Om den du delat med själv har ett konto på Evernote, kan denne spara dokumentet till sitt Evernote, så att det hamnar direkt bland den personens anteckningar.

Du kan skicka länken med e-post eller lägga in den i ett forum på internet, publicera den i en status på Facebook eller kanske i en hemlig Facebookgrupp som du använder till ett speciellt projekt? (Se också Dela i sociala medier, nedan)

Jag skrev det här blogginlägget i Evernote för att kunna använda som exempel. Om du vill se hur det ser ut på Evernotes webbsajt kan du klicka här (jag har lagt in url/webbadress som länk) Jag noterar att webbversionen av anteckningarna innehåller ett konstigt typsnitt, för ett stycke, trots att jag använt samma typsnitt rakt igenom. Det visar att Evernote inte är 100% pålitligt vad gäller typograferna.

Dela i sociala medier

Nästan samma som att dela en url/webbadress – det är bara Evernote som underlättar om du vill publicera en länk till en anteckning via Twitter, Facebook eller Linkedin (av någon anledning fungerar delningen till Linkedin bara från dator?)

Jag har aldrig känt att jag behövt göra en offentlig delning av en Evernoteanteckning i sociala medier, men vitsen är att man kan sammanställa material – text, bild och ljud – och få det publicerat på en webbadress som man sedan kan låta andra ta del av. Det är lite som att ”ha en egen hemsida med bara en sida” och jag tror att det går att göra många coola saker med det! Alltså, jag ser den inte som ett alternativ till att ha en hemsida med meny och olika avdelningar, men om man just behöver EN sida på internet som fler kan få tillgång till, då är Evernote ett smart och enkelt sätt att lösa det på.

Läs hela inlägget ››

Evernote, del 1: Håll ordning på anteckningarna!

Apples eget anteckningsprogram följer med iPaden och visst, det synkar mellan dina olika Appleprylar, men det är inte så mycket mer än ett ganska spartanskt anteckningsblock.

Jag rekommenderar istället Evernote som finns som app till både iPhone, iPad och dator. Det finns också en webbsida för Evernote och har du skaffat ett konto så kommer du åt dina anteckningar från alla dessa enheter – men du måste förstås ha tillgång till internet för att apparna i de olika enheterna ska kunna synkroniseras.

evernotesync

En av de stora fördelarna med Evernote är att det finns flera olika sätt att hålla ordning på sina anteckningar. Du kan skapa olika häften, märka varje dokument med olika taggar/etiketter och skulle det vara så att du ändå har svårt att hitta en viss anteckning kan du antingen göra en fri sökning bland dina dokument eller titta på en karta – om du vet var du befann dig när anteckningen gjordes, finns det noterat på en karta. Tänk dig att du träffat en person på ett café, antecknat personens namn och ett halvår senare vill du ha tag på den personen, men inser att du totalt glömt vad personen heter! Då kollar du bara i Evernotes geografiska sortering och väljer anteckningar gjorda på den plats där kaféet låg! Självklart har varje anteckning också ett datum.

Häften

Jag har olika häften för exempelvis mitt företag, resor, projekt och recept. Om man råkar skriva ett dokument i ”fel häfte” är det enkelt att flytta dokumentet till rätt häfte i menyn. Om man klickar på Häften i sidomenyn ser man alla häften samtidigt.

Etiketter/taggar

Från det att du gör din första anteckning rekommenderar jag att du tänker ut en etikett/tag till den. Gärna fler än en. Detta gör att det längre fram kommer att bli enklare att hitta just den här anteckningen och hundra anteckningar senare gör det skillnad. Tro mig! Etiketterna/taggarna är nyckelord, kom-ihåg-ord till anteckningen. Välj sådana ord som känns naturliga för dig, du ska göra det enkelt för dig att hitta anteckningen längre fram.

När du har använt en tag en gång, kommer den att komma upp som förslag när du skrivit en eller två bokstäver på just den taggen nästa gång – välj då gärna taggen direkt från förslagslistan så är du säker på att du stavar likadant, vilket också underlättar framtida sökning.

Om du exempelvis skriver en handfull anteckningar om LCHF som du också taggar med LCHF och två månader senare inser att du vill skapa ett häfte om LCHF så är det enkelt att hitta alla dessa anteckningar och flytta över dem till ditt nya häfte.

Om du klickar på Etiketter i vänsterspalten får du upp ett register med alla taggar du använt samt en siffra för hur många anteckningar varje ord finns i. Klickar du på ett tag-ord får du upp alla anteckningar som är taggade med det ordet.

Olika visningslägen

Ytterligare bra funktioner för att få överblick på sina anteckningar är att du kan ändra visningsläge. Beroende på vilket visningsläge du är i hittar du en ikon med rutor eller ränder uppe i högra hörnet antingen i mittspalten eller längst till höger i högerspalten. Testa att välja olika alternativ så märker du hur de olika visningslägena fungerar.

Typografera?

Nja. Om du verkligen vill göra snygga texter, om du jobbar på längre dokument – då är det Apples eget ”Officepaket” iWork och appen Pages som gäller. Där får du fantastiska möjligheter att skapa dokument. Men i Evernote kan du göra vissa typografiska inställningar som fet eller kursiv text och punktlistor, men lägg inte så mycket kraft på det. Evernote är inte rätt app för att jobba med typografi och layout.

En fiffig funktion är möjligheten att lägga in kryssrutor. Om du alltså skapar en kom-ihåg-lista med kryssrutor så kan du enkelt bocka av dessa varefter arbetet framskrider.

Sammanfattning

Det etablerade datortänket med att man samlar dokument i olika mappar för olika projekt och uppdrag fungerar fortfarande mycket bra när man vill samla sådant som texter, pdfer, bilder, kalkyler och liknande. Då lägger man varje dokument i rätt mapp. Men när man jobbar i Evernote bygger man in sorteringen i varje anteckning genom att ange vilket häfte och vilka taggar en anteckning har. Detta är mycket smidigt och när man väl lärt sig att göra så blir det inte så många anteckningar som ligger och skräpar utan de sorterar sig själva så att säga.

Läs hela inlägget ››